Tervetuloa                                                         
    
Omnian Espoon työväenopiston
     Japanin alkeet -
   kurssisivulle

Virpin kotisivulle

Pvm Opinto-ohjelma       2018/12/01 13:41:58
6.9. MICHI Luku 1: Tervehdyksiä Tervehdyksiä.Yleistietoa Japanista
Japanin kielen kirjaimisto ja äänteet: Tulosta itsellesi värillinen Kanataulukko 
Kotitehtävä: 27-28 ja Luvun 1 Päädialogi sivuilta 24-26.
13.9. Ei opetusta. Opetus siirtyy pidettäväksi 29.11.
20.9. Johdantokalvot kielen rakenteesta (diat opiskelijoille) UUSI!
Junarakenne ja japanin kielen ominaispiirteet.
Jaettiin hiraganamallit kotiharjoittelua varten.
Läksynä: Michi 1 kpl 1 harjoitukset ja tervehdyksiin liittyvä kuvaharjoitus opeoppaasta.
Desu-lauseenrakenne (sivulla 31)
A
wa B desu. (A = B) 
Watashi wa gakusei desu.

Minä olen opiskelija.

A wa B desu ka. (Onko A,  B)
Mieko-san wa gakusei-san desuka?

Oletko sinä, Mieko, opiskelija?

A wa B ja arimasen. (A ei ole B)
Iie, watashi wa gakusei ja arimasen.
Minä en ole opiskelija.

no-partikkelin käytöstä:
1)
substantiivi-määreiden liittäminen
pääsanaan tsuma no Mieko
 (vaimoni Mieko)
2) genetiivi ks luku 2 (sivu 41)
watashi no namae (nimeni)
27.9.


Michi 1: Päädialogi luetaan ja kuunnellaan CD.ltä.
Itsensä esittely. Nimen kysyminen. s. 24-26 sekä 28-29
Luku 1 harjoitukset s. 34-35 tarkastettiin pienryhmissä.
maita, kansalaisuuksia ja kieliä:
X-maa, X-maa+jin pääte, X-maa+go pääte
Kotitehtävä:
Lue kpl 2: päädialogi ja kielioppia. Ratkaise harjoitus 1.
4.10. Michi kpl 2 Päädialogi
Tämä-tuo-se-mikä-kuka-esityskalvot
Sijainteja kuvaavien demo-pronominien tarkempi merkitys ja kysymyssanojen sijainti
" Teema wa kommentti desu" -rakenteessa kommentin paikalla.
A: Sore wa
  nan desuka.
                   |
B: (Kore wa)
magukappu desu.
Suullinen harjoitus: mikä tämä on?
Tarkistettiin kpl 2 harjoitus 1 korjaten ääntämistä. Näytin kalvot tamä, tuo ja se ja sekä kysymyssanat nan ja dare sekä genetiivi no. Kotona michi 1 kpl 2 harj. 2-4  sekä tutustuminen lukuun 2 yleisesti. Katakanan perusssäännöt ja kurssilaisten nimet katakanalla.
11.10. Tutustutaan kpl 2 päädialogiin ja kielioppiin. Katakanan perusssäännöt käytiin oppikirjan johdannosta ja kurssilaisten nimet katakanalla kirjoitettiin kyltteihin.
18.10. Syysloma         Aki yasumi
25.10.
Luku 2: Harjoitukset 1-4  tarkastettiin. Vinkki harjoitukseen 3, sivu 46:
Dare no kutsu desuka?
Kenen
kengät (ne ovat)?

Doko no kutsu desuka?
Missä maassa valmistetut
kengät (ne ovat)?


Kotitehtävät:

Luku 2: Harjoitukset 5-6 sekä kuuntelutehtävä siv. 48
Luku 3: Päädialogi
Ensimmäisten 10 hiraganamerkin harjoitteleminen kotona: a, i, u, e, o sekä ka, ki, ku, ke, ko
1.11. Luku 2:Harjoitukset 5-6
Luku 3: Päädialogi TT sekä rakenteet
Hiraganan piirustusopastusta
Opettajaopiskelija opettaa tunnin.

8.11. Kotitehtävät:
Kertaa lukusanat 1-20 kpl:sta 3 sivu 51
Tutustu kpl 3 päädialogiin sivuilla 49-50
Tutustu hiraganoihin sa-to
Luku 2: kuuntelutehtävä sivulla 48
Hiraganan piirustusopastusta

Opettajaopiskelija opettaa tunnin.

15.11.
aniojiki

Kotitehtävät (shukudai):
- Piirtää hiraganat na-ho sekä ratkaista hiraganaharjoitukset a-to jaetusta monisteesta
- Kpl 3: teht. 2-3
Ohjelma:
- Hiraganan piirustusopastusta: na-ho
- Tarkistetaan hiraganatehtävät parin kanssa
- Kuunnellaan ruokasanastoa sivulta 56
- Kuunnellaan lisää numeraaleja siv. 67
- Numeraalimoniste jaetaan
- Menu parityötä varten jaetaan
- Ruokakulttuurista

  Nani ni shimasuka?
  Minkä valitset?
Tanaka:

Kaisendon (teishoku) ni shimasu.
Teishoku wa 920en.
Valitsen kala- ja äyriäisdonburin.
Ateriakokonaisuus on 920 jeniä.


Suzuki: Watashi mo donburi ni shimasu.
Tendon ni shimasu.
Minäkin valitsen donburin.

Otan tendon:in (= tempura donburi).

Teishoku viittaa ateriakokonaisuuteen, joka on aseteltu tarjottimelle. Siihen kuuluu miso-keitto ja lisukkeet. Keitto asetellaan oikeankäden puolelle ja riisi vasemmalle, lisukkeet täydentävät tarjotinta.

Donburi on riisipedin päälle aseteltu ateriakokonaisuus joka sisältää riisiä maustavan kastikkeen. Tyypillisiä ovat oyako-don (kanamunakas riisipedillä) tai gyuudon (naudanlihaa riisikulhossa) tai tendon, jossa riisipedillä
on friteerattuja kaloja t. äyriäisiä vihannesten kera.

22.11.

- Piirtää hiraganat ma> loppuun
- Kpl 3: teht. 4-5 sekä kuuntelutehtävä s. 60
- Tutustutaan yhdessä numeraaleihin 100-9000 siv. 80
- Luetaan kpl 7 pieniosa ravintolatilausdialogista s. 100
Hiraganan piirustusopastusta: ma > loppuun


29.11.

- Piirsimme kaikki hiraganat yksitellen loppuun.
- Esiteltiin sivun alareunassa olevia hiraganapelejä
-
Esiteltiin Uuden vuoden kulttuuria lyhyesti:
  Virpin Uuden vuoden esitysdiat (ppt / ilman kuvia)
Diat on suojattu, avaa salaus: Kirjoita isolla alkukirjaimella paikan nimi, jossa opiskelet ja lisää heti perään ensi vuoden vuosiluvun 2 viimeistä numeroa) Onnistuiko?

Tunnilla jaettuja hiraganaharjoituksia 1, 2, 3, 4 ,5 voit pyytää lähetettävän sinulle sähköpostilla, jos et ole kaikkia saanut. Numeraaleja voit harjoitella Michi oppikirjan lisäksi numeraalimonisteesta.
  Opetus jatkuu keväällä 10.1. alkaen.
Kertaustehtäviä osaan 1 joululoman läksynä.
Piirtele hiraganamerkkejä päivittäin
kurisumasutsurii
  Merii kurisumasu     Yoi o-toshi wo
  メリー・クリスマス           よい おとしを


Iloista joulua! Onnea tulevalle vuodelle!

 また らいねん 
                  よろしく おねがい
         もうしあげます
  Katso seuraavat:
Hauska hiragana taulukko
Harjoittele hiraganaa pelillä
Hiragana ja alkeisjapaniin liittyviä pelejä