linna  Tervetuloa
  Espoon työväenopiston   
  Japanin Askel eteenpäin -
  kurssisivulle   




 

 

 
Opetusohjelma keväällä 2019

Päivitetty 2019/02/16 17:00:13
10/1 けまして おめでとう ございます
Akemashite omedetou gozaimasu

明 
= valoisa = あかるい "akarui"
 = päivä, aurinko = ひ "hi"
 = kuu, kuukausi = つき "tsuki"

-Michi 1 kpl 11 esiteltiin adjektiiveja (s.161-2)
i-adjektiivin taivutus
furui = on vanha (ei ihmisistä ja eläimistä)
furukunai = ei ole vanha
furukatta = oli vanha
furuku nakatta = ei ollut vanha
Huom: kaikkiin liitetään desu kohteliaassa puheasussa
Harjoiteltiin i-adjektiivien kieltomuotoja sivulta 214

-Kerrattiin kpl 10 kielioppi sivuilta 146-7:
Pääverbin masu-muodon runko + ni ikimasu
-
Jaettiin lisälukemistona moniste JLT kpl 11
Ope pyysi siitä palautetta
- Päätettiin katakanakoepäivä: 7/3/19
Katso mallikoe

Jotkut oppilaat olivat saaneet hyötyä DUOLINGO- applikaation harjoituksista matkapuhelimella
17/1 - Michi 1 kpl 10 tehtävät loppuun sivulle 152 tehtiin
- Kuunneltiin kuuntelutehtävä sivulla 152
- Kuunneltiin M1 kpl 11 päädialogi ja käännettiin ja poimittiin tärkeitä ilmaisuja
- Katsottiin lyhyesti na-adjektiiveja (s. 162)
- Selvitettiin to ja ya partikkelien ero (s. 164)
- Jaettiin adjektiiveja kuvin
24/1 1) Käännettiin 5 lausetta japanin kieleen:
    mennä tekemään jotakin-lauseet
2) Valitse sivulta 214  i-adjektiiveja (4 kpl) ja muodosta niistä lauseita kaikissa 4:ssä eri muodossa:

1. - X on jonkinlainen
2. - X ei ole jonkinlainen
3. - X oli jonkinlainen
4. - X ei ollut jonkinlainen

1. ひこうきの きっぷは たかです。
2. でんしゃは やすないです。
3. えいがは おもしろかったです。
4. パーティーは たのしかったです。

4) Lue kpl 11 TT sivulta 160 ja kielioppia sivulta 163

31/1 - Opettele adjektiiveja: Katso video
- Michi 1 kpl 11 TT sivu 160
- Michi 1 kpl 11 kielioppi sivu 163
- Michi 1 kpl 11 harjoitukset 1-2 (165-166) tarkastettiin
- Katakana kokeen sivu 1 harjoituksena: ks. mallikoe 1
- Michi 1 Kertaustehtävät osioon 3 (s. 153-5) loppuun
- Luetaan toisillemme lauseita i- adjektiiveilla
7/2 - Michi 1 kpl 12 rakenteita esiteltiin: s. 173-74
  Watashi wa B ga suki/kirai/ joozu/heta desu
  Minusta puheenollen, pidän/inhoan/olen taitava/olen
  taitamaton B:ssä

  A wa B ga adjektiivi desu.
  A:sta puheenollen sillä on ominaisuuksia B
- Michi 1 kpl 11 loput harjoitukset tarkastettiin
- Katakana-kokeen s.2 tarkastettiin mallikoe
- Kpl 12 päädialogi kuunneltiin kerran
14/2 - Michi 1 kpl 12 päädialogi luettiin
- Michi 1 kpl 12 kielioppia sivut 173-75
 TAI rakenne (VERBI+masu >  lisää TAI)
 Nihon e ikitai  (desu)         Haluan mennä Japaniin.
 Nihon e ikitaku nai (desu) En halua mennä Japaniin.
 Nihon e ikitakatta (desu)  Halusin mennä Japaniin.
 Nihon e ikitaku nakatta (desu).
                                 En halunnut mennä Japaniin.
Tarkastettiin M1 kpl 12 harjoitukset 1-3
Katsottiin opetusvideo: Easy Japanese


Hiihtoloma  YUKI O MITAI DESU
     
28/2 - Michi 1 kpl 12 harjoitukset 4-6 tarkastetaan
- Michi 1 kpl 12 kuuntelutehtävä s.178
- Matkailuhaastattelukysymykset jaetaan
- Katakanaharjoituksia
7/3 - Katakanakoe
- Kertausharjoitukset kappaleet 11-12 (sivut 179-181)
14/3 - Michi 1 kpl 13 Päädialogi ja verbioppia s. 187
Opetusvideo: 3 verbiryhmää
Opetusvideo: masu-muodon muodostaminen
21/3 - Michi 1 kpl 13 kielioppia lisää:
Opetusvideoita TE-muodosta:
- Te-muodon muodostaminen
TE-muodon käyttöä:
- te-kudasai
- te-lauseliitos
28/3 - Michi 1 kpl 13 harjoitukset

Arkisto:

Syksyn 2018 ohjelma

Omatoimista lisälukemistoa: Konnichi wa luku 7