Tervetuloa   
Hiidenopiston
Japani jatkokurssi 2:n - kurssisivulle
syksyllä 2018   

Päivitetty 2018/11/24 15:50:16
                    takaisin virpin pääsivulle

  Opetussuunnitelma:
Michi 1 kpl 12-15 ja Michi 2 kpl 1-3
4.9.



Ryhmissä pohdittin, mitä osaamme japanilaisen vieraan tullessa Hiidenopistoon:
1. Kysyä nimeä?
2. Mistä päin japania olet?
3. Milloin olet tullut Suomeen?
4. Oletko opiskelija vai töissä?
5. Kuinka kauan aiot olla Suomessa?
6. Mistä tulit Lohjalle? Millä tulit? yms.
Luku 13 päädialogi luettiin lyhyesti.
Kotona: kertaa dialogi sivut 183-186 ja tee kertausharjoitukset sivulta 179-180.
11.9. せんせいは かぜを ひきました。
レッスンは キャンセルに なりました。
また らいしゅう よろしく。
18.9. Kertausharjoitukset sivulta 179-180 tarkastettiin. Kerrattiin viikonpäiviä tänään, huomenna ja jne. suullisesti tunnin alussa. Myös harjoiteltiin vuodenaikoja. Luettiin ilmoitustaulu hira- ja katakanalla nettisivulta. Tehtiin pareittain kertaustehtävät sivut 179-180. Katsottiin te-muodon kielioppia. verbipäätteet ja käyttö. Kuunneltiin kpl 13 CD:ltä yhden kerran nopeasti. Kotona seuraavaksi kerraksi: ankeeto, kpl 13 päädialogi ja kielioppi erityisesti TE MUOTO.
25.9.
Tehtiin kysely (ankeeto) sivulta 181 kysellen toisilta ryhmässä. Harrastuksista puhuttiin ja viikkoliikunnasta:
Esim: Koiran ulkoiluttaminen 3 krt päivässä tai jumpparyhmässä käynti 4-5 krt viikossa. Kysyttiin tunnin alussa, mikä viikonpäivä tänään on. Kirjoitin taululle viikonpäivän kanjimerkit.  
2.10. Tunnin alussa kysyttiin aamuruokailusta 15min toisiltamme. Mitä söit aamiaiseksi? sitten kävimme kpl 13 päädialogin lukien ja kääntäen vuorotellen. Kotona kielioppi ja harjoitus 1 (ei kohtaa c). Ensi kerralla keskustellaan Minne menit tänä aamuna? Kenen kanssa? Millä menit?
9.10. Alkuveryttelyä: Keskustelua menoista: Mistä tulit tänne? Millä tulit tänne? Kauanko kestää autolla kodistasi tänne? Uchi kara koko made nanpun kakarimasuka. Tarkistimme kpl 13 harj. 1 sivulta 192 ja luimme lukuharjoituksen sivulta 195-96. Emme käsitelleet kysymyksiä tekstin lopussa.
Kotitehtävät: Ensi kerraksi yritä opetella sanomaan vastaukset harjoituksesta 1 suullisesti pelkän opettajan antaman vihjeen perusteellla (ilman kirjaa). Akemasu > muunna akete kudasai. Ensi oppitunnilla alkuveryttelynä keskustelua syyslomasta (aki yasumi). Mitä teit lomalla? Kirjallisina harjoituksina kpl 13 harj. 1c-4 sivuilla 193-194. Tutustutaan kpl 14 päädialogiin  ja kuunnelaan CD:ltä kpl 14.
16.10. SYYSLOMA
23.10. Alkuveryttelynä keskustelua syyslomasta (aki yasumi).
Kpl 13 harj. 1 suullisesti ilman kirjaa.
Muunna esim: Akemasu > akete kudasai.
Kpl 13 harj. 1c-2  tarkastettiin sivulla 193.
 
30.10.
MICHI 1 Kuunneltiin kpl 13 ja käännettiin uudestaan palapalalta. Koottiin kappaleessa esiintyneet verbit ja kirjoitettiin niiden -ru, -masu ja -te-muodot taululle. Kerrattiin verbityypit kirjasta sivulta 187. Erota ryhmä 1 ja ryhmä 2 verbit toisistaan verbivartalon perusteella. Kerrattiin pääilmansuunnat ja perusssijainnit. Kotitehtäväksi samat tehtävät kuin edelliselle tunnille: MICHI 1 Kpl 13 harj. 3-6 + lukuharjoitus. Vastataan lukuharjoituksen kysymyksiin. Lisäksi kertaa kpl 8 sijainnit sivulta 121 ja kpl:sta 9 rakennukset sivulta 132 ja 137, koska ensi tunnilla tehdään tienopastustehtävä opeopaasta.

6.11.
MICHI 1 Kpl 13 harj. 3-5. + lukuharjoitus.
13.11.
Tarkistettiin kpl 13 harjoitus 6 ja luettiin lukutehtävä.
Tutustutaan Kpl 14 kielioppiin siv.201-202. te-imasu muodon käyttö parhaillaan tekemisessää ja jatkuvassa tekemisessä tai tilan kuvauksessa.
20.11. Luettiin kpl 14 päädialogi.
Kotona tutustu kielioppiin sivulla 203.
Tee harjoitukset 1 a ja b ja 2.
27.11. Kuunnellaan kpl 14 päädialogi CD:ltä.
Poimitaan päädialogista hyödyllisiä sanontoja jotka liittyvät itsensä esittelyyn. Oletko opiskelija vai töissä?
Tärkeätä tietää sivut 200-201.
Tutustutaan kielioppiin lisää sivulla 203.
Kpl 14 harjoitukset 1a ja b.
Muuta ohjelmaa japaninkielisten joululaulujen muodossa.
  Opetus jatkuu keväällä 8.1.2019


たのしい クリスマス を。           
   
Lisälinkit itseopiskelua varten
  - Kertausta perusrakenteista
- Muistatko vielä junateorian?
- Junateoria toimintaverbilauseissa
- Japanin perusrakenteet 2 DA-RU-TE-TAI
  Katakana chart
Katakana-peli
Katakana testi
Kirjoitetaan mieleisiä sanoja katakanalla
Kirjoitetaan suomalaisia nimiä katakanalla
Kanakanaharjoitus (sama docx)