kurssisivulle

Virpin kotisivulle

Pvm Opinto-ohjelma       2019/02/01 14:23:37
8.9.

MICHI Luku 1: Tervehdyksiä
Japanin kielen kirjaimisto ja äänteet: Esiteltiin Perushiragana merkit. Tulosta itsellesi värillinen Kanataulukko
Opettele tervehdyksiä s. 27 ja 28 (tärkeimmät ulkoa)
 Luvun 1 Päädialogi sivuilta 24-26 (tutustu ja lue ääneen)
Tutustu kirjan Johdantoon
29.9.
Esiteltiin japanin kielen lauserakennetta: diat opiskelijoille.
Nimettiin opiskelijoiden ammatteja tai missä ammatissa he olivat olleet: chuugakusei=yläkoululainen, kookoosei=lukiolainen, kyooshi=opettaja, shufu=kotiäiti, kaishain=yrityksessä töissä, kangoshi=sairaanhoitaja, enjinia=insinööri. Esim. Axel-san wa kookoosei desu. Rolf wa enjinia deshita.  Tauon jälkeen kuunneltiin oppikirjan ääntämisohjeita ja kpl 1 päädialogi CD:ltä sekä tervehdykset kerrattiin. Kotitehtävät: MICHI 1, kpl 1 harjoitukset s. 34-35 ja tutustu kpl 2 päädialogiin ja kielioppiin.
Kielioppia:
Desu-lauseenrakenne (sivulla 31)
A
wa B desu. (A = B) 
Watashi wa gakusei desu.

Minä olen opiskelija.

A wa B desu ka. (Onko A,  B)
Mieko-san wa gakusei-san desuka?

Oletko sinä, Mieko, opiskelija?

A wa B ja arimasen. (A ei ole B)
Iie, watashi wa gakusei ja arimasen.
Minä en ole opiskelija.

no-partikkelin käytöstä:
1)
substantiivi-määreiden liittäminen
pääsanaan tsuma no Mieko
 (vaimoni Mieko)
2) genetiivi ks luku 2 (sivu 41)
watashi no namae (nimeni)
6.10. Katsottiin katakanan perussäännöt s. 17-21
(mm. vokaalin pidennys viivalla ja kaksoiskonsonantti)
Kirjoitettiin oppilaiden nimet katakanalla nimikylttiin

MICHI 1: Luku 1 harjoitukset s. 34-36 tarkistettiin yhdessä
Opeteltiin maita, kansalaisuuksia ja kieliä:
X-maa, X-maa+jin pääte, X-maa+go pääte
Kuunneltiin kuuntelutehtävä s. 36

Puhuttiin perheenjäsenistä lyhyesti: Opettele ensi kerraksi perheenjäsent Michi 1 kpl 2 sivulta 39, että pystyt olemaan joku kuvassa (s. 39) olevista perheenjäsenistä ja kertomaan ketä muut ovat

Tutustu Michi 1: kpl 2 päädialogiin ja kielioppiin.
13.10. Michi kpl 2: perheenjäsenten kertausta ja harjoittelua parin kanssa
Michi kpl 2: päädialogi ja kielioppia
Tämä-tuo-se-mikä-kuka-esityskalvot
Sijainteja kuvaavien demo-pronominien tarkempi merkitys ja kysymyssanojen sijainti
" Teema wa kommentti desu" -rakenteessa kommentin paikalla.
A: Sore wa
  nan desuka.
                   |
B: (Kore wa)
magukappu desu.
Kotitehtävät: Michi 1 kpl 2 kaikki harjoitukset.
. Syysloma         また らいしゅう
27.10.
Luku 2: Harjoitukset 1-3 tarkastettiin. Katsottiin vielä luvun kielioppia .
10.11. Luku 2: Tarkistimme harjoitukset 4-6 ja kuuntelutehtävän sivulla 48. Kuuntelimme myös kpl 3 päädialogin ja numeraalit sivulta 51. Käänsimme ja katsoimme rakenteita sivulla 53 ja keskustelimme eri laskuyksiköistä sivuilla 52. .
17.11.

J
Luku 3 päädialogin loppuosa sivulla 50 sekä kielioppisivut 54-55. Yritä muistaa numeraalit 1-20 sivulta 51
24.11.
Luku 3 harjoitukset tehtiin loppuun. Myös kuuntelu.
Uuden vuoden vietosta ja Uuden vuoden korteista.
Kuunneltiin kpl 7 kahvilakeskustelu.
Toivotaan että saadaan jatkokurssi kevääksi.
  Katso seuraavat:
Hauska hiragana taulukko
Harjoittele hiraganaa pelillä
Hiragana ja alkeisjapaniin liittyviä pelejä